onsdag den 16. februar 2011

8 om mig

Jeg har fået en award af Jeannet fra Silas og Sol, og med den fulgte opfordringen til at fortælle 8 ting om mig - og vel helst af den slags, som jeg ikke allerede har afsløret på bloggen.
Så kommer udfordringen, for jeg kan jo enten vælge at fortælle 8 ting a'la "Jeg hader edderkopper" (Gyyyys!)  eller også kan jeg gå liiiige lidt dybere...

Jeg hader intolerance.  I sig selv en modsætningsfyldt sætning, men der er intet der kan få mit temperament til at gnistre som generaliserende, negative ytringer som "de skide fremmedarbejdere", "Yalla'er hele bundtet" og "De skulle sendes hjem, allesammen".
Det gør mig inderligt ked af det, når jeg møder den slags intolerance hos mennesker, som jeg ellers sætter meget højt, og jeg vil gøre mit bedste for at mine egne børn får et mere nuanceret billede af den verden, de lever i og de mennesker, der deler den.


Jeg er selv intolerant. Hvilket jeg absolut hader og kæmper med at lægge fra mig. Min intolerance går dog på andre ting end en mørkere hudfarve eller farverige tørklæder. Jeg forsøger virkelig at blive et mere åbent og inkluderende menneske.

Jeg har et vanvittigt temperament, som jeg heldigvis er blevet bedre til at kontrollere og styre. Jo, jeg er!  I mit tilfælde passer det gamle mundheld med den røde hårfarve og temperamentet...  Hvilket irriterer mig.  Hvorfor er jeg ikke blid, blød og tålmodig?  Fortryder som regel, når jeg har givet nogen et "fur"... og er blevet bedre til at sige "Undskyld", når jeg er flippet ud uberettiget.  En ting er dog sikkert:  Jeg bliver aldrig indebrændt vred.

Jeg har giftet mig med en "øko-flipper" - og det har smittet af. Der er dog grænser for, hvor meget jeg vil lave mit liv om for at spare miljøet. Jeg nægter at fryse i mit eget hjem og jeg kan godt lide kød. Forsøger at bringe fornuften ind i de diskussioner vi har om miljømæssige forbedringer.  Synes f.eks. ikke det er særligt smart at investere 200.000,- i et varmegenvindingsanlæg, når vores varmeforbrug ligger omkring de 12.000,- årligt...


Jeg elsker gamle ting med en historie - og sætter langt mere pris på de møbler jeg har arvet, fundet rundt omkring eller klunset, end på de nye, købte møbler. Jeg elsker den gedigne kvalitet og detaljerne i de gamle ting. Samtidig er jeg imod "brug og smid væk"-mentaliteten - og forsøger gerne at finde en aftager til nogle af de ting vi har fået tilovers.

Jeg tror ikke jeg kunne trives i et nybygget typehus med store hvide flader, glas og stål. Jeg ville elske at bo i et gammelt bindingsværkshus med fritlagte bjælker og stråtag. Tror dog jeg ville få lidt problemer med hovedpine, for med min højde ville jeg støde ind i alle de fritlagte bjælker...

Jeg tror godt, at jeg kunne trives som "Amish". Med petroleumslamper, hestevogne, hjemmedyrkede grøntsager, patchworktæpper og simple living.  Tror dog jeg ville komme til at savne moderne toiletter og jeg ville aldrig kunne trives med restriktioner mod den frie kommunikation med verden "udenfor".

Kunne til gengæld godt tænke mig at se Gemalen med sådan et skæg...  (Muah-ha-ha)

Jeg bruger alt for meget tid bag computeren. Tror jeg er nødt til at indføre en form for begrænsning, så jeg bruger mindre tid i det virtuelle univers. Det skulle jo nødig gå ud over det virkelige liv, som leves ude i den virkelige verden.

Tak for awarden, Jeannet.

Jeg har set awarden stort set alle steder hvor jeg færdes i Bloglandia, og da jeg tror, at jeg sådan ca. er den sidste, der har modtaget og blogget om denne award, vælger jeg at undlade at give den videre.

3 kommentarer:

  1. Enig, du ville være en fortræffelig amishfrau :))

    Tak for endnu mere info og håber vi ses på torsdag. Glæder mig sådan.
    Knuuus
    Henriette :)

    SvarSlet
  2. PS:
    Den skæve lille grå fisk.. ku jeg få lov at købe den??

    Den er vildt sød :)

    Henriette

    SvarSlet
  3. Ah, you are very interesting and rather deep!

    I can see you as as "Frau Amish"...but i don't think you'd like the restrictive clothing!

    xoxo

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz