søndag den 24. oktober 2010

Underlige bolcher!


Jeg har måttet sande, at det der med hjemmelavet slik åbenbart ikke er noget jeg egner mig til.

Sidste år forsøgte jeg mig med bløde engelske Toffee-karameller. Ifølge opskriften kunne det ikke gå galt - men det gjorde det så. De var grynede - og det var en ret ækel fornemmelse med grynede bløde karameller, så hele herligheden røg ud.

I dag skulle jeg så forsøge mig udi bolche-fremstilling.

Havde investeret i en pose "hjemmebolcher" med karamelsmag fra Matas OG et elektronisk termometer, der kan klare de 160 grader, som bolchemassen skal op på.

Koge, koge, koge... (Mens jeg penslede sukkerkrystaller ned i gryden, sådan som opskriften dikterede). Koge lidt mere. Det tog lang tid... Køle lidt i gryden... Over på bradepanden... Vende, vende, vende... Tilsætte smag og farve-mix. Vende lidt mere. Endelig begynder det at stivne lidt.
Alt ser godt ud... indtil det hele pludselig udkrystalliserer og bliver til en betonhård klump, som absolut ikke kan æltes, sådan som opskriften dikterer.

Hm...

Frem med en kniv, og så blev klumpen ellers skåret i stykker - eller splinter.


Det lidt paradoksale er, at de faktisk minder lidt af toffee - de er lidt bløde og smuldrende i munden og smager umiskendeligt af karamel.

Fra karamelbolcher til engelsk toffee...
Tror jeg holder mig fra at eksperimentere med hjemmelavet slik i fremtiden!
;o)

2 kommentarer:

  1. Vi slås også med de hjemmelavede bolcher og har her i ferien fået lavet nogle med super lækker karamelsmag... men de klitrer sammen i glasset med det samme.

    I/på urtegaarden.dk afholder man af og til kurser i forskellige ting. Jeg ved ikke, om det er i nærheden af dig ?

    SvarSlet
  2. Vil du ikke godt prøve et enkelt sidste forsøg, før opgiver at være slikmutter?
    Prøv disse skønne karameller, som er så bløde, at de smelter på tungen...http://piskeriset.blogspot.com/2010/08/superblde-lakridskarameller.html
    De er stærkt vanedannende...

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz