søndag den 1. november 2009

Søndagshygge


Kath og hendes to herlige unger kom på visit denne eftermiddag. Det var vældig hyggeligt, men jeg må indse, at jeg har en meget kort hukommelse. Jeg havde helt glemt, hvor meget krudt der er i sådan en 1 år og to uger gammel tøs. Eller måske har jeg fortrængt det...

Ud i køkkenet - mor efter og tilbage igen.
Op på stole og på hovedet ned igen. Trøste, trøste... og så forfra op på stolen...
Rundt langs sofabordet for at undersøge alt - tekrus, tallerkener, skeer, tepotte... Alt endte midt på bordet, næsten (!) udenfor rækkevidde.
Ind på Emilies værelse - mor efter og tilbage igen.
Stue, køkken, værelse, køkken, stue, værelse.
Man skal have et øje på hver finger og hele tiden være et (to) skridt foran.

Det blev derfor ikke meget, vi voksne fik leget med garn i sofaen, men der blev spist kanelstang, drukket te og snakket...

- Og apropos...
Jeg har fået et par spørgsmål om denne kanelstang - og den er altså såre simpel at lave, selv om den ser ret fancy ud.
Man kunne kalde den "Den Dovnes Kanelsnegle" - for alt det indledende er som til kanelsnegle.
En gærdej rulles ud, smøres med en blanding af smør, sukker/farin og kanel og rulles sammen. Til kanelsnegle ville man nu skære skiver og bage dem hver for sig, men til kanelstangen skærer man ikke helt igennem rullen. Den hænger fortsat sammen i det yderste lag dej.


Så skubber man skiftevis en "snegl" ud til hver side - og lægger dem lidt ned...


... og når den så er bagt (200 grader i ca. 15 minutter) ser den nogenlunde sådan ud.
(Måske en smule mere hævet, hvis du ikke er løbet tør for gær og henvist til at bruge tørgær som FP var i dag...)


Du kan selvfølgelig også pynte den med glasur, hvis du er rigtigt overskudsagtig.
Smager bedst i godt selskab og med en kop te eller kaffe til.
:o)

4 kommentarer:

  1. Ej hvor et sjovt indlæg....har haft samme oplevelse med min Ida på 15 mdr. (se mit indlæg) - den lille pilfinger :-) Har lige noteret mig den kanelstang - ser jo supernemt og lækkert ud...mums :-) Kh.

    SvarSlet
  2. Den ser lækker ud, den stang! Det må jeg prøve næste gang.

    Det bliver ikke lettere med aldren, synes jeg. Min lille-pige er 2 og i dag var hun næsten mere på scenen (til tumlebiller og dansemus) end hun sad hos mig (når jeg altså ikke også rendte rundt på scenen, efter hende.....

    SvarSlet
  3. Uhmm den ser altså også god ud :)

    Herlig beskrivelse af livet som småbørnsmamma. Det havde jeg da lige glemt, men jeg kan godt huske nu hvordan man aldrig sidder ned i to sekunder med sådan en str i huset hihi God motion giver det også

    SvarSlet
  4. i have to try this although truly speaking, i would rather eat yours only!

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz