fredag den 3. juli 2009

Gl. Tornby

Som tidligere nævnt var Familien Putz på miniferie i Frau Putz' barndomsby.

Den første dag gik vi en tur ned til den gamle Købmandsgaard, som nu er en "museumsbutik" drevet på frivillig basis - men i min barndom var det en rigtig, fungerende købmand. En af de sidste, skal lige tilføjes. Så gammel er jeg altså heller ikke!!!!

Far købte altid sodavand hos "Krymmel", som købmanden blev kaldt.
Navnet stammede vistnok fra krigen, hvor sukker var svært at få fat i - men købmanden havde kunnet få et enormt parti kage-krymmel, som han så solgte til de sukkerhungrende fruer.
Altså: "Krymmel".


På den egn jeg stammer fra, er der RIGTIGT mange, der har et øge- eller kælenavn, og det er bestemt ikke alle navne, der er lige flatterende. Det er også langt fra altid man lige kan gætte sig til, hvorfra navnet stammer, for de er ikke altid så indlysende som "Lorte-Stine" eller "Snot-Lis"... :o)

Inde i den gamle købmandsgård kan man købe alt mulige - også bolcher og kandis i løs vægt, sådan som jeg husker fra min barndom.


Man kan også stadig købe ost og pølse, men de fleste købmandsvarer er dog erstattet med gaveartikler af forskellig art.

Gulvene er af mursten, og de er charmerende skæve... :o)
Jul i juli...
... og udenfor var det vist også jul...
Der var nemlig "Kræmmermarked" bag købmandsgården, men det var en billig affære.
4 nøgler "pelsgarn" til 40,- var det eneste jeg fik købt.
Til gengæld udbrød Mor konstant "Sådan én har jeg også hjemme i kælderen", så det endte med, at Frau Putz gik på loppemarked hjemme i Mors kælder i stedet.
Mere herom, når jeg får taget billeder af "fundene" ;o)
Vi fik dog "krejlet" os til 3 GRATIS ting... Og det er jo "æt' så ring" (Med forbehold for stavefejl! A hår åldri ku staw)
OBS: På nordjysk sluges alle endelser, så det er sådan vi udtaler "Ikke så ringe", som oversat til Københavnsk betyder "Skide godt" eller "Fantastisk", begge udtryk er TOTALT UBENYTTEDE i nordjylland og afslører "Æ Tjøbenhavner" på stedet! :o)
Nå... Emilie fandt altså 3 små plasticfigurer til 2,- stykket - og dem fik vi gratis, for sælger kunne ikke give tilbage på en hundredekroneseddel ;o)
Vist ikke helt "kup" nok til et "Fantastisk", men i Emilies verden var det stort.

Bagerst i købmandsgården er der forskellige udstillinger om lokalområdet.
Blandt andet er der denne 3D-model af Tornby By.
Her kan man se, hvor tæt byen ligger på det dejlige "Vesterhav"... Ca. 1 km. på cykel igennem plantagen
Her er Frau Putz vokset op... (Inde i den røde cirkel) De røde bygninger på den anden side af vejen er Hallen og Skolen, så jeg voksede op centralt i denne "gigantby" ;o)

Hvis man går "bagom" ned til Købmandsgården, kommer man forbi denne gamle stendysse.
Som barn var jeg vildt fascineret af dette gravkammer, og jeg har sågar gravet i sandet under dyssen, fordi jeg gerne ville finde en stenøkse :o)
(Jeg var altså ikke ret gammel, og jeg gravede med hænderne, så jeg tror ikke, jeg gjorde den store skade...)

Her er det resten af Familien Putz der benytter sig af Stendyssen til et lille hvil i sommervarmen.


Det var en lille tur til den ældre del af min barndomsby :o)

6 kommentarer:

  1. Hello there! Sounds heartwarming to visit what you call "home" abnd be reminded of the sweet childhood things.
    I bet you wanted to bring those chairs home with you!

    SvarSlet
  2. If I bought every old chair I love there wouldn't be enough room for us to move about the house :o)

    Well... I'm afraid I could have spent a lot of money at the market - and not only on those old chairs ;o)

    However... My Mom's basement held a lot of treasures. I'll show you very soon.
    Just have to get my camera out :o)

    SvarSlet
  3. Sikke et hyggeligt indlæg - vi snakker også meget om forskellen på sjællændere og nordjyder i øjeblikket. Min mand arbejder i københavn, så vi har også grinet lidt af den der med fantastisk som jo her ville hedde 'joe.. det er da ok' hvor en tjøwenhawner nok ikke helt ville kunne forstå at der i dette tilfælde faktisk ikke mangler begejstring... hi hi.
    Det kan være, vi snart skal på en lille tur til tornby, der ser bare hyggeligt ud - det eneste vi kender på de kanter er Nordsømuseet og den blå iskiosk, som vist ikke ligger såååå langt fra Tornby (eller er det mig der husker forkert? - geo er nemlig ikke min helt stærke side - hurra for GPS.

    SvarSlet
  4. Næh hvor hyggeligt at frau putz er fra Tornby. Jeg er også fra de kanter. Jeg er fra Tversted/Tuen.

    SvarSlet
  5. Huset i Hou - Det blå ishus ligger i Tversted, og de er bestemt køreturen værd. Det er simpelthen nordjyllands (og ergo Verdens) bedste gufis!

    Du kan jo så passende mødes med Jane over 4 kugler :o)

    Åh... nu får jeg helt lyst til is... Med guf!

    SvarSlet
  6. Nej hvor sjovt. Der var jeg sidste sommer. Helt fra Bornholm af.

    SvarSlet

Hej.
Som de fleste andre bloggere ELSKER jeg kommentarer - så læg gerne en hilsen her ;o)
KH
Frau Putz